Review Smart Games

Hoe vermaak je kinderen in de leeftijd van 9 t/m 15 jaar? Ik ben altijd wel op zoek naar leuke ideetjes om ze meer van de Playstation af te krijgen. (Niet dat ze de hele dag mogen gamen, maar wel zo leuk wanneer ze uit zichzelf wat anders gaan doen) Vooral in vakantieperiodes zoals de lange zomervakantie of voor een lange reis is het handige om wat makkelijk spelletjes in huis te hebben.

Voor kleine kinderen is er een overvloed aan leuk speelgoed, bijna te veel om er een keuze uit te kunnen maken. Maar voor de tieners, dus de groep 9- tot 15-jarigen is er toch wat minder keuze.

Daarom leuk dat ik van SmartGames een aantal van hun spellen mocht testen. SmartGames is al jaren favoriet bij ons in huis voor wat betreft spellen die je in je eentje kan spelen. SmartGames maakt spellen die je makkelijk mee kan nemen onderweg, of wanneer de kinderen zich even alleen moeten vermaken ergens buitenshuis. De spellen die zij maken zijn voornamelijk denkspellen, logische oplossingen bedenken, echte breinkrakers dus. Ze hebben spelen voor alle leeftijden, dus bij het uitzoeken even goed op de leeftijds-indicatie letten.

Op de website van SmartGames staan al hun spellen ingedeeld in leeftijdsgroepen, zo kan je direct zien wat past bij jouw kind. Ik was best wel verbaasd dat ze ook echt spellen hebben voor de leeftijd 10+!

CUBE Puzzler Pro 10+

Smart Games Cube Puzzler Pro

Een transparante kubus met gekleurde balletjes. Wat is daar nu moeilijk aan dacht onze jongste zoon van 10. De moeilijkheid begon direct eigenlijk al, want zie die kubus maar eens open te krijgen. Maar na even zoeken lukte het om de kubus open te krijgen. Ik begin maar gelijk met een tip om even de 1e pagina van het boekje te lezen! Want daar staat een hele belangrijke tip in hoe je de kubus tijdens het puzzelen stevig neer kan zetten. Hier waren ze dat vergeten te doen en dan is het puzzelen haast niet te doen omdat de vormen steeds omvallen. De jongens weten nu waarom er een gebruiksaanwijzing is bedacht.

Het boekje met opgaven begint makkelijk, dan denk je nog waarom 10+ als leeftijdsindicatie. Maar na 40 opgaven weet je waarom, dan zijn ze echt een stuk lastiger te maken. Maar dat is juist het leuke er van, het worden echte breinbrekers. Zelfs wij hebben soms op moeten geven omdat we het niet zagen hoe de oplossing moest worden. (Gelukkig zit achterin het boekje de oplossing, maar probeer eigenlijk niet te snel te spieken)

Wij hebben de kubus in de keuken op het keukeneiland staan, en het hele gezin zit er regelmatig even aan te puzzelen. Ook leuk om te doen is een challenge, wie lost een bepaalde opgave het snelste op? (Niet spieken natuurlijk bij de ander, en timen met een stopwatch).

Deze Cube Puzzler Pro is ook echt een tip om mee op reis te nemen. Het hele gezin kan hier best wat uurtjes zoet mee zijn. En het is een spel wat ook nog leuke betaalbaar is, leuk voor een rapport of verjaardagscadeautje.

IQ Arrows 7+

The IQ Arrows is een spel die iets meer lijkt op de andere bekende Smart Games spelletjes. Je krijgt in de verschillende opgaven een startpositie en daarna moet je puzzelen waar de rest moet passen. De moeilijkheid zit hem in dit spel dat je in verdere levels niet het gehele blokje met pijltjes meer te zien krijgt, dus maar 1 oranje pijl, 1 blauwe en 2 gele, en dan moet dus je dus zelf bedenken hoe die in het bakje liggen ten opzichte van elkaar.

Ook een spel die voor aardig wat uurtjes speelplezier kunnen zorgen! Makkelijk bij deze versie is dat het opgavenboekje in het doosje past, dat lukt bij de Cube Puzzler Pro niet. De leeftijdsindicatie van 7+ klopt goed.

Atlantis Escape 8+

Atlantis Escape is ook zo’n breinkraker, vind een uitweg van het eiland af! Dit doe je door 60 challenges op te lossen. In het boekje staat bij elke uitdaging een beginpositie opgegeven en welke stukken je voor die opdracht nodig hebt. Kom je er niet uit, dan staan achter in het boekje de oplossingen ;-).

Het formaat van Atlantis Escape is echt ideaal, nog beter dan die van “Penquins on Ice” en “Roadblock”. Dit spel stop je ook heel gemakkelijk snel in je tas en zo heb je altijd iets bij je op momenten dat de kinderen zich vervelen. (Denk voorbeeld aan een etentje buiten de deur etc.)

De leeftijd is 8+, dat klopt wel, al zal een pientere 6 of 7 jarige dit spel ook prima kunnen maken. Is het dan saai voor oudere kinderen? Nee totaal niet, wie maakt de oplossing het snelste? Stopwatch er bij en timen maar. En ik als volwassene vond het ook erg leuk om de oplossingen te kraken. Eigenlijk een heel simpel spel, wat iedereen even in zijn ban heeft.

Daarnaast is ook de prijs van dit spel net als de anderen die hierboven staan prima om bijvoorbeeld aan iemand als cadeautje te geven.

De linken op deze pagina zijn affiliatelinken. Mocht je het plan hebben om een van deze spellen aan te schaffen, maak gerust gebruikt van deze linken, het geeft jullie als gebruiker geen extra kosten, maar ik kan er wel mijn blog van blijven onderhouden! Alvast bedankt!

Auteur Sandra