In mijn vorige blog, bij mijn zoektocht naar een leuke stedentrip, kwam ik er achter dat je voor veel Duitse steden een milieusticker voor de auto nodig hebt. Om eerlijk te zijn was ik hier helemaal niet van op de hoogte. En het is gewoon zonde om een boete te krijgen omdat je niet op de hoogte bent van de regelgeving in een land. Daarom dit blog om te laten zien dat het altijd verstandig is om voordat je op reis gaat, de regelgeving even te checken van de landen waar je (doorheen) gaat rijden. Zowel de verkeersregels kunnen anders zijn, maar ook wat je bij je moet hebben in de auto of op de motor.

Eco vignet

Aankomende zomer willen wij weer met de auto op zomervakantie gaan Frankrijk en Oostenrijk. Dus gelijk maar even gecheckt wat de regels zijn, en voor Frankrijk blijkt er een eco vignet voor Frankrijk te zijn. Sedert 2016 hebben enkele Franse grootsteden, waaronder Parijs, een milieusticker voor gemotoriseerde voertuigen verplicht. Daarnaast hebben enkele arrondissementen en zelfs hele departementen dat voorbeeld gevolgd. Zonder een certifcat qualité de l’air, het ecovignet, is het niet toegestaan de betreffende zone met uw wagen te betreden. Ga je toch zo’n gebied in zonder eco vignet, dan riskeer je een boete. Heel zonde natuurlijk, zeker omdat je het eco vignet heel makkelijk en snel online van te voren kan regelen voor €19,95. Bestellen kan op de site Ecovignetfrankrijk.be

Een boete voor het niet voeren van een ecovignet

loopt al snel boven de €68!

Inpaklijstje voor de auto

Standaard (verplicht) voor een autoreis in Frankrijk om bij je in de auto te hebben:

  • gevaren driehoek (boete vanaf €135)
  • Alcoholtester, 2 stuks (momenteel geen sancties op het missen er van)
  • veiligheidshesje (in ieder geval een voor de bestuurder, liefst een voor alle inzittenden) (boete vanaf €135)
  • ecovignet/milieusticker voor bepaalde steden en gebieden (boete vanaf €68)

Handig om bij je in de auto te hebben in Frankrijk

  • Tolbadge (ideaal, kan je zo doorrijden bij tolwegen, tolgelden worden automatisch geïncasseerd van jouw creditcard)
  • Wintersport; sneeuwkettingen, sneeuwschep en waxinelichtjes.
  • Verbanddoos
  • zaklamp
  • autolader met mobiele telefoon
  • Fles water
  • Keukenrol en pedaalemmerzakjes (zeker met kleine kinderen)
  • Mueslirepen (of iets wat weinig ruimte inneemt maar bij trek in de file wel kan vullen)

Let op in Frankrijk geldt: Een bestuurder mag NIET bellen tijdens het rijden, maar ook niet wanneer de auto stilstaat! Uitzondering is wanneer de auto stilstaat in een parkeervak. In alle andere gevallen riskeer je een boete van minimaal €135. Ook handsfree en/of met een oortje mag niet

Algemene regel kinderzitjes EU

Omdat onze jongens op het moment van onze aankomende zomervakantie 9 en 12 jaar zullen zijn, ook gelijk even gekeken wat de regels zijn in Frankrijk voor het vervoeren van kinderen in de auto.

In de Europese Richtlijn staat dat kinderen kleiner dan 1,50m vervoerd moeten worden in een (EU-)goedgekeurd en passend kinderbeveiligingsmiddel. Passend wil zeggen dat het afgestemd moet zijn op het gewicht en de lengte van het kind. Als je hiervan uitgaat bij het reizen door Europa dan zijn er geen problemen te verwachten.

Let op; Binnen Nederland geldt er een uitzonderingsregel, dat de lengte van een kind maar max. 1.35m hoeft te zijn voor het verplichte gebruik van een kinderveiligheidszitje.

Is jullie kindje op het moment van jullie reis tussen de 1.35m en 1.50m lang, neem voor de zekerheid een zitverhoger mee. Nog een extra voordeel van een zitverhoger is dat de kinderen beter naar buiten kunnen kijken en daardoor minder snel wagenziek kunnen worden. Onze jongste zoon is nu 1.48m dus dat wordt in juli nog een keer opmeten voor de zekerheid, al zitten beide jongens bij lange ritten eigenlijk nog steeds graag op een zitverhoger.

Vond je dit blog leuk? Liken en delen graag!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •   

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.